Det er med stor undring jeg leser på VG-nett i dag at “Maria Amelie” har blitt tatt under vingene hos ICORN (International Cities of Refuge Network) i Krakow.
Foreningen tilbyr forfulgte forfattere et fristed for å kunne skrive og ytre seg i trygghet. Det er der jeg begynner å stusse. Forfulgte forfattere? Er “Maria Amelie” en forfulgt forfatter? Nei jeg får ikke dette til å stemme. Hun ble utsendt fra Norge grunnet avslag på oppholdstillatelse, og dette har ikke noe med hennes forfatterskap å gjøre.
-Madina Salamova født i Russland, mest kjent som Maria Amelie, er russiskfødt og ble kjent i Norge som forfatter av boka “Ulovlig Norsk”. Boka er basert på Amelies dagbøker og blogginnlegg om hverdagen som en person uten lovlig opphold i landet, eller som det kalles i dag, papirløs.
Amelie og familien dro til Finland i oktober 2000 og søkte asyl. Søknaden ble avslått. I oktober 2002 dro familien videre til Norge og søkte også om asyl der, denne gang med falsk identitet. De fikk endelig avslag på søknaden i 2003 og var dermed pålagt å forlate Norge, men valgte å gå i dekning. Etter å ha bodd ulovlig åtte år i Norge, fullført Maria Amelie en mastergrad ved NTNU og skrevet en bok ble Amelie i januar 2011 pågrepet av politiet og utvist til Russland.
Er dette en person som trenger beskyttelse som forfulgte forfattere? Mitt svar er et rungende NEI.
Et eksempel på en som derimot var en forfulgt forfatter er:
Salman Rushdie er en indisk forfatter som vil bli husket for Sataniske vers, om en indisk filmstjerne som i drømme blant annet gjennomlever viktige øyeblikk i livet til profeten Muhammed.
Den 14. februar 1989 ble en fatwa, utstedt av lederen av Iran, via Radio Teheran. Denne fatwaen krevde at Rushdie måtte henrettes etter å ha skrevet denne boken som var blasfemisk mot Islam.
Den 7. mars 1989 brøt Storbritannia sine diplomatiske relasjoner med Iran på grunn av dette forholdet.
I mellomtiden fortsatte voldeligheter rundt om i verden, med brannbombinger av bokhandlere. Muslimske samfunn rundt i verden holdt offentlige møter hvor kopier av boka ble brent. Flere personer som var tilknyttet oversettelsen eller utgivelsen av bøkene ble angrepet og alvorlig skadet eller drept. Blant dem den norske forleggeren William Nygaard.
Salman Rushdie var en fange av det offentlige. I ni år var han på rømmen, konstant skiftet han adresse og var under beskyttelse 24 timer i døgnet av den britiske sikkerhet til en estimert kostnad på rundt £10 millioner. Han fryktet for livet sitt under denne perioden.
Salman Rushdie var en forfulgt forfattere, og levde i konstant frykt fram til 1998, hvor Iran meddelte at de ikke lenger ville gjøre noe for å skade Rusdie.
Hvilke likhetstrekk er det mellom Rushdie og “Maria Amelie”? Den eneste likheten er at de begge er forfattere, den ene kanskje mer en den andre. Hvis ikke “Maria Amelie” ser at hun ikke kan settes i samme kategori som Rusdie, så blir jeg skremt. Dette er også skammelig av ICORN (International Cities of Refuge Network). De burde se at ”Maria Amelie” ikke er i en slik prekær situasjon at hun trenger denne beskyttelsen.

Tja, kanskje de ser noe som vi ikke ser?
De har levd i ett annet samfunn enn oss, og har andre referansepunkter enn vi har.
Synes vi skulle reflektere mere over dette.
Kommentar av Phili Sophus — mars 15, 2011 @ 10:51 am |
Godt å lese noen med mer enn 1 tanke i hodet…
Kommentar av Dr Munk — mars 15, 2011 @ 3:30 pm |
Helt enig med deg.
En annen ting jeg stusser over er at hun klistrer sitt ansikt og opplysninger om hvor hun til enhver tid befinner seg i flere aviser.
Merkelig at hun ikke er tatt av dage ennå. De som evt. ville henne til livs ville vel hatt en enklel jobb om de var interessert?
Jeg er for at man begynner å bruke hennes reelle navn og heller sette hennes alias i parentes. Så vidt jeg har forstått er hennes navn Madina Salamova.
Hun er lovbryter og bør ikke slippes inn i Norge. Hun får ta konsekvensene av sine valg. Hun brøt seg inn i vårt “hjem” og stjal utdannelse som helt sikkert kommer godt med også andre steder i verden. Det er selvfølgelig komfortabelt å bo i Norge, men alle kan ikke bo her og i alle fall ikke de som har “brutt seg inn” og ikke respekterer våre lover. Det er jo nettopp diss lovene som har gitt oss vår trygghet.
Kommentar av Meg — mars 15, 2011 @ 10:53 am |
Vårt “hjem” ?
Hvorfor er du så aggressiv overfor en du ikke kjenner?
Kommentar av Dr Munk — mars 15, 2011 @ 3:27 pm |
Mener at utdannelsen hennes burde kanselleres. For meg er denne utdannelsen skaffet ulovlig, noe som burde være like alvorlig som å forfalske papirene. Hun skaffet seg en utdannelse, innså at det ikke ville være til nytte for noe med mindre hun hadde lovlig opphold. Skrev en bok for å få støtte om sin sak. Skaffet seg oppdrag som foredragsholder. Ble pågrepet og sendt ut, samtidig som at hun fikk jobbtilbud, noe som gir henne en lettere vei inn igjen. Foreslår at vi boikotter dette firmaet som har tilbudt henne jobb, siden de tydeligvis støtter kriminell atferd. Teknisk ukeblad vil aldri komme på leselista mi…
Kynismen har fått et navn… Madina Salamova.
Til sist en liten kommentar til medias håndtering av saken; SKAM DERE!
Kommentar av tej — mars 15, 2011 @ 11:30 am |
Hvor kommer sinnet ditt fra? Og dessuten finner du på en rekke ting her som faktisk ikke stemmer. Hvorfor det?
Kommentar av Dr Munk — mars 15, 2011 @ 3:29 pm |
Helt enig, hun er da ingen forfulgt forfatter.
Kommentar av Siri S. — mars 15, 2011 @ 11:45 am |
Det er faktisk noen med mer kompetanse enn deg som er uenig med deg.
Hva vet (ikke synes) du om detaljene i Maria Amelies sak? Hvilken informasjon sitter du på?
Kommentar av Dr Munk — mars 15, 2011 @ 3:32 pm |
Det var lett å få sympati med Maria Amelie da saken stormet som verst i mediene rundt pågripelsen av henne i januar. Svært mange venstrevendte politikere sto på barrikadene og jobbet for å gjøre et unntak og la henne få bli. Jens framsto som iskald, prinsippfast og kynisk under hele prosessen.
I ettertid må det sies at måten statsministeren og mange i regjeringsapparatet håndterte denne saken på var glimrende. Regjeringen var prinsippfast og lojal mot sine tidligere vedtak om å stramme inn på flyktningestrømmen, og enhver motstand ble avfeid. I tillegg lå hele tiden likhet for loven som et grunnprinsipp. Ingen unntak selv om hun er Maria Amelie.
Muligens var det et slags kompromiss for å gjøre vedtaket svelgbart for mange av oss, at en lovendring skal innføres slik at Maria Amelie og andre ressurssterke asylsøkere med endelig avslag på oppholdstillatelse blir kastet ut, men kan komme tilbake og søke seg inn som arbeidsinnvandrer. Det er kanskje den riktige veien å gå, siden Norge trenger å hente inn kompetente arbeidere fra utlandet for at de norske tannhjulene fortsatt skal gå rundt. Dette er et veldig godt kompromiss.
Maria Amelie har blitt behandlet rettferdig, og har fått mye kred i media og mange personer sitter igjen med et positivt inntrykk av henne. Det inkluderer meg selv, og jeg håper hun får komme tilbake. Men jeg syns det er på tide at denne jenta begynner å vise et bittelite grann ydmykhet. Ikke bare drar hun til Polen for å få beskyttelse som forfulgt forfatter, når hun så vidt har publisert sine egne dagboknotater i lille Norge. Hun presterer slik jeg forstår å hevde at hun er blitt kastet ut av Norge pga. at hun har skrevet bok:
“- Jeg er mer norsk enn noe annet. Hvis man ser på det sånn: «Jeg får ikke komme hjem fordi jeg har skrevet en bok». Da kan man vel si at jeg er i en utsatt posisjon på grunn av ytringsfriheten, sier Maria Amelie”.
Det er klart at når du er uønsket i Norge og har oppholdt deg her ulovlig i Norge i 8 år, er det ikke noe sjakktrekk å skrive bok og publisere den, og annonsere på store plakater rundt om i landet om hvor du skal holde foredrag med nøyaktig tidspunkt. Det er som å gå inn på en politistasjon og fortelle hvilken bank du skal rane. Men spar meg for den bitterheten mot norske myndigheter, som gjorde jobben sin, og akkurat nå jobber med å legge tilrette for at det skal være mulig å komme tilbake. Og vær så snill, er det ingen bedre argumenter for å være forfulgt forfatter, så ikke begrunn det med at man er uønsket i Norge på grunn av boka, og at man er i en utsatt posisjon på grunn av ytringsfriheten. Hun er ikke blitt straffet for å ha uttrykt sine meninger, hun er blitt sendt ut av landet for ulovlig opphold. Om hun aner hva hun prater om, eller om hun bare er begrepsforvirret vites ikke, men noen ganger lønner det seg å holde munnen lukket. For selv om det er ytringsfrihet i Norge, må man fortsatt stå for det man sier, og min konto for overbærenhet for stakkars bitre Maria Amelie som er i en vanskelig situasjon og derfor skyter med bloggkanonen i alle retninger begynner å gå tom.
Kommentar av Karl Rune — mars 15, 2011 @ 11:47 am |
Hvilken bitterhet mot norske myndigheter?
Hvor har du det ifra? Har du lest boken/bloggen hennes?
Tvertimot undrer hun seg over individene i UDI/UNE systemet- hvordan de takler jobben sin?
Tvertimot nr 2. ; hun beskriver nordmenn spesielt og generelt på en måte jeg tviler vi egentlig fortjener.
Til sist, gå i deg sjøl; du er 18 år og hvis du skulle følge loven skulle du melde deg for politiet og be deg sende deg ut av landet du bor i, forlate alt og alle rundt deg. Hadde du det?
Sjekk kildene til holdningene dine og ispé en dråpe menneskelighet- mener du det samme?
I så fall- sett deg inn i norsk Immigrasjonshistorie. Hvor mange nordmenn ble sendt tilbake til okkupert Norge under krigen? Hva stod det i enkelte leserbrev i svenske aviser om “innvandrerstrømmen fra vest” ?
Marias familie sin sak: Du skal få en liten opplysning her: det finnes en rekke folk innen UDI og UNE som erkjenner at ikke bare Maria og hennes familie, men en rekke andre i hennes situasjon IKKE har fått prøvd Nemden (kun ca 6% av “sakene” er prøvd ut der).
Verken Lov eller Byråkrater er ufeilbarlige- heldigvis finnes det andre som er mer kritiske til norsk asylpraksis enn det faktisk Maria er (hvis du gidder å lese det hun faktisk skriver.)
Dr Munk
Kommentar av Dr Munk — mars 15, 2011 @ 3:08 pm |
Kommer Madina Salamova tilbake til Norge, mister jeg enda et lite halmstrå i håpet om rettferdighet.
Hun har stjålet en utdannelse av oss, hun har oppholdt seg her i 8 år etter at hun fikk avslag, det skal ikke være så enkelt å snike seg inn i landet vårt.Det finnes MANGE fler en løgneren Madina Salamova som vil trenge plassene vi har, jeg er for å hjelpe men ikke helt opplagte løgnere.
Kommentar av Marius — mars 15, 2011 @ 11:48 am |
Barnslig og uvitende du er…
Kommentar av Dr Munk — mars 15, 2011 @ 3:09 pm |
Tåeplige utspill som: «Jeg får ikke komme hjem fordi jeg har skrevet en bok». Da kan man vel si at jeg er i en utsatt posisjon på grunn av ytringsfriheten.” er ikke annet enn en rendyrket “peke nese-øvelse” til norske myndigheter fra Madina Salamova.
Det er tydeligvis ikke nok for henne at hun har fått særbehandling som ingen annen. Hun virker å ha et sykelig behov for å sette norske myndigheter i et dårlig lys. Men når hun beskylder myndighetene for å ha sendt henne ut og/eller bruke tid på hennes innreise på grunn av boken, da behandler forhåpentligvis myndighetene løgnene på det vis at hun nektes innreise med hjemmel i det langvarige ulovlige oppholdet.
Hun greide å forlenge sitt ulovlige opphold med juks og løgn. Myndighetene må ikke la henne lykkes i å få en fremskyndet innreise med samme taktikk.
Kommentar av Get Animal — mars 15, 2011 @ 11:57 am |
Du verden så mye du vet… og så sint…
Føles det godt?
Kommentar av Dr Munk — mars 15, 2011 @ 3:25 pm |
fy f… så mye oppstyr rundt denne jenta.
Kommentar av hahahaha — mars 15, 2011 @ 12:49 pm |
Hva med å lese hele artikkelen først? :”- I behandlingen har vi funnet at det er en reell grunn til å tro at hun er forfulgt i Nord-Ossetia, hvor hun opprinnelig kommer fra, sier Elisabeth Dyvik, programdirektør i ICORN.”
Hun blir altså ikke forfulgt i Norge, men i Russland.
Min mening forøvrig er at Maria gjerne må få kome tilbake til Norge, hun er en etablert forfatter og dermed nyttig for samfunnet.
Jeg skjønner også godt, og er enig med, utsendelsen av Maria. Man kan ikke gi et bilde utad at man kan bo i Norge ulovlig, skryte av det, og allikavel få bli.
Kommentar av Anonym B — mars 15, 2011 @ 1:03 pm |
Jeg mener at hun hverken er forfulgt forfatter i hverken Norge eller Russland. Hvor kommer den reelle grunnen til å tro at hun er forfulgt forfatter i Nord-Ossetia fra? Noe som kan gi noen som helst indisier på dette? Dette er tynne saker og dårlig sak!
Kommentar av solami — mars 15, 2011 @ 2:48 pm |
Hva du mener om de faktisk forhold i Marias sak, er vel heller mindre viktig såfremt du ikke kan dokumentere det du sier (det kan forresten Amnesty generelt om situasjonen i Kaukasus).
Hvor mange ganger har du skrevet om de mange drap av f eks oppisjonelle og journalister i dagens Russland. Har det noe som helst å gjøre med f eks Kaukasus?
Sett kryss:
Nei
Ja
Vet ikke
(hint- i ditt tilfelle er dette det eneste ærlige svaret du kan gi- for oss som studerer dette er svaralternativ Ja det riktige i noen tilfeller; Russland er et ungt demokrati som jevnlig mottar kritikk fra en rekke større Menneskerettighetsorganisasjoner…)
Kommentar av Dr Munk — mars 15, 2011 @ 3:24 pm |
Jeg må spørre:
1. Hvorfor var Norsk presse så opptatt av Madina Salamova(Marie Amelie) og hennes sak, og nærmest kalte utvisningsvedtaket av henne barbarisk?
2. Hvorfor viste ikke Norsk Presse tilsvarende engasjement da for eksempel godt integrerte Serbiske barnefamilier med “lovlig opphold” ble vekket klokken 4 om morgenen av politi med skuddsikre vester og maskinpistoler, for å få gjennomført UDI`s utvisningsvedtak av dem?
3. Hvorfor utarbeider regjeringen et nytt lovverk for nettopp å tilrettelegge for Madina Salamova`s gjenkomst, men ikke for noen andre?
Svar til alle: Fordi Madina Salamova(alias Maria Amelie) er kjent som en politisk aktivist på venstresiden! Det er ikke mer komplisert enn som så! Imidlertid overdrev pressen sitt propagandakorstog slik at noe av befolkningen gikk trett, og da så vi hvordan saken i all hast ble tone litt ned. Imidlertid gikk ikke regjeringen trett, der oppstod ny energi og man fikk i all hast fattet vedtak om at det skulle endres regelverk, slik at det skulle være mulig, for denne personen som hadde stjålet en studieplass fra andre studenter som ikke nådde opp på NTH, oppholdt seg ulovlig i Norge i 8 år, drevet med notorisk dokumentforfalskning, løyet i intervjuer med utlendingsenheten, under falsk navn lurt til seg både stipend og studielån(stjålet fra fellesskapet slik jeg ser det, nektet å spille etter samfunnets regler osv! Hvorfor blir ikke dette falske spillet fra regjering og Norsk presse avslørt for hva det er? Hvor vanskelig kan det bli å forstå hva som skjer i denne saken og hva drivkraften egentlig er? Tviler på at regelendringen som nå kommer gjør det mulig for e nevnte Serbiske familier å komme tilbake til de lokalsamfunnene som de nærmest ble voldelig revet ut av! Dette var mennesker som fulgte samfunnets spilleregler. Imidlertid er ikke dette interessant for verken regjering eller presse, de vil heller ha inn en samfunnsforbryter fordi vedkommende er erklært på venstresiden! Hva gir du meg? Jeg sier , Hallo, vær så snill og våkn opp! Ikke la dette skje!
Kommentar av Diablo — mars 15, 2011 @ 1:25 pm |
Du er skriver barnslig, selvopptatt og med en dårlig skjult forakt for Maria Amelie, det er det hun heter nå- og det er vel greit for deg at mennesker på 25 kan få hete det de vil?
Det er det visst ikke.
Du har forresten ikke lest historien hennes heller, så hvorfor så aggressiv?
Kommentar av Dr Munk — mars 15, 2011 @ 3:19 pm |
Selvsagt ble hun sendt ut fordi hun skrev bok. Hadde hun holdt kjeft som så mange andre gjør, hadde hun vært i Norge ennå. Hun har tatt på seg å fremstille den ubehagelige sannheten om hvordan Norge behandler mennesker i en svært vanskelig og sårbar situasjon, og hun får kjeft i bøtter og spann av forstsegpåere på internett som bruker mer tid på å skrive om saken enn å sette seg inn i den.
Ved arrestasjonen av Maria var man tydelig på at det ble gjort for å “sende et signal”. Dvs: Man kan ikke skrive bok og uttale seg i offentligheten – da blir man sendt ut. Holder man kjeft blir man ikke prioritert av politiet og utlendigsmyndighetene. Dersom ikke dette er et angrep på ytringsfriheten til en stor gruppe mennesker i en vanskelig situasjon, vet jeg ikke hva som er det.
Kommentar av Ronny — mars 15, 2011 @ 2:41 pm |
Riktig. Og det var nok derfor pressen tok stilling såpass tydelig og at andre profesjonelle skrivere som PEN slår ring rundt henne. Jenten var modig og har måtte betale for dette.
Mange innlegg om Maria Amelie handler om at hun er positivt forskjellsbehandlet, men det er god grunn å anta at hun er blitt det motsatte, tøffere behandlet, fordi hun gjorde et bevisst valg (utefra personlige moralske dilemma) å skrive om situasjonen sin. Slik satte hun den uholdbare norske politikken overfor avviste asylsøker på spissen med betydelige personlige kostnader.
Kommentar av Dr Munk — mars 15, 2011 @ 3:37 pm |
For å trekke en parallell :
Folk som er “serie-naskere” i butikker er ikke akkurat svært høyt på politiets liste over kriminelle de jakter på. Dersom jeg livnærte meg ved å stjele i matbutikker framfor å få meg en jobb, og deretter skrev bok om dette livet… ville det være et angrep på ytringsfriheten min om det deretter kom reaksjoner på de lovbrudd som jeg beskrev i boken?
Kommentar av Håkon — mars 15, 2011 @ 5:49 pm |
og hvordan kan du være så sikker på det du skriver?
Du kjenner alle aspekter ved saksgang, hvilke konvensjoner Norge har undertegnet og ser deg selv som ekspert på utøvelse av individuelle menneskerettigheter?
Hvor smertefylt var det for deg å skrive dette innlegget? Kostet deg noe ? (Bortsett fra at minst en leser synes du virker etnosentrisk og typisk synser i for de med riktig pass, et av verdens tryggeste og rikeste land). For din skyld håper jeg at dette fortsetter- at vi aldri- i din levetid- får behov for å flykte.
Husk at det ikke alltid har vært slik. Det var heller ikke slik at under 2 verdenskrig var kun aktive hjemmefrontere og motstandsfolk som så seg nødt til å dra.
Kostet det deg noe å skrive dette blogginnlegget?
Kommentar av Dr Munk — mars 15, 2011 @ 3:15 pm |
Dr Munk;
Nå får du bremse litt og la andre ha sin egen oppfatning og meninger i denne saken. Dine meninger og ytringer er ikke fasit. “Maria Amelie” er ingen forfulgt forfatter, hun har skrevet en bok, men avslag på opphold kom lenge før boken så dagens lys. Forfulgt i Russland? For hva? Når? Ikke kom med hva faren har gjort for en menneskealder siden, den er for tynn!
Kommentar av solami — mars 16, 2011 @ 6:57 am |
presisering: du i ovennevnte innlegg er “Solami” (noens andres sol har du visst ikke tenkt å være…)
Kommentar av Dr Munk — mars 15, 2011 @ 3:16 pm |
Her var det mye bitterhet ser jeg. Det er på grunn av boka denne dame ble tatt og sendt ut.
Mange av de som er her ulovlig og ikke har skrevet en bok er her fortsatt.
Finns det ingen som skjønner at noe Norge har noe som ikke fungerer og at det hun brenner for er å komme det til livs.
En norsk hav med bloggere tror de kan styre naturens gang, et tastatur eller en fjernbetjening i høyre hand og en pose potetgull i høyre hand. Det er patetisk.
Det er norsk politikk det handler om og etter å ha lest boka hennes skjønnte jeg at Norge har en feilslått politikk når det gjelder invandring.
Kommentar av Lars Hansen — mars 15, 2011 @ 6:30 pm |
Så Solami tålte ikke noen motforestillinger…
Bittelitt pingle?
Kommentar av Doc Munk — mars 15, 2011 @ 7:42 pm |
Hun har brutt norsk lov og utnyttet oss. Hun bør ikke slippes inn i landet igjen.
Kjæresten hennes bør følge sitt hjerte og ta seg jobb i Polen eller Russland slik at de kan være sammen, alltid.
Vi oversvømmes av ulovlige innvandrere og hun her er ikke særlig mye bedre enn de andre revene som vil inn i hønsegården.
Kommentar av Morten — mars 15, 2011 @ 9:11 pm |
For en gjeng med aggressive skribenter med sterke aggressive meninger på syltynt grunnlag…
Kommentar av Doc Munk — mars 15, 2011 @ 11:21 pm |